Pazarlama inovasyonu, günümüzde çılgınca yaşanan rekabet ortamında, var olan ürün ya da hizmetlerinizin, mevcut olan müşteri portföyünüzü elinizde tutmak ve pazar payınızı arttırmak amacıyla, pazarlama staretjilerinize yönelik yapılan yenilik çalışmalarını ifade eder…Genellikle pazarlama süreci ile ilgili yapılacak inovasyon, her ne kadar ürün ve ürün inovasyonuyla iç içe geçmiş durumda olsa bile daha farklı bir kavramı ifade eder aslında.
Ne demek istediğimi vereceğim örenekle daha iyi anlayacaksınız. Örneğin ürünün ambalajının değiştirilmesi, farklı şekilde tasarlanması, her ne kadar ürün ile bütünleşik bir faaliyet olsa bile ürün inovasyonu kapsamına girmez. Satış marjlarını arttırmaya odaklı pazarlama inovasyonu kapsamında değerlendirilir.
*** İlginç bir su şişesi tasarımı öyle değil mi? Şekil itibariyle peteği andıran ve yanyana şişeleri dizdiğinizde alan tasarrufu sağlaması açısından ergonomik yönüyle öne çıkan bir tasarım. Eminim marketlerde görmeye alıştığımız standart su şişesi modellerinin yanında elimiz ilk olarak bu modeli tercih edecektir.
*** Lipton çay poşeti şeklinde tasarlanmış bir çanta. Hem markanın akılda kalıcılığını sağlıyor, hem elinizde reklamının yapılmış olması sağlanıyor hem de markete çay almaya gittiğinizde bilinç altınıza yerleştirmiş olduğu imaj nedeniyle ilk tercih sebebniz haline geliyor…
*** İlginç bir pazarlama taktiği daha. McDonald’s tarafından yaya geçidinin bir reklm alanı olarak kullanılması. Açlık hissinin oluşması ile McDonald’ın yolunu tutturacak bir gerilla pazarlama stratejisi…
Aynı şekilde, hizmet inovasyonu ilgili yazımda da örnek olarak gösterdiğim internetten yemek sipariş etmek, hizmet inovasyonu kapsamına girse bile aynı zamanda restoranlar için bu pazarlama inovasyonu kapsamında da değerlendirilir. Çünkü var olan müşteri portföyünüzü arttırmak için yeni bir mecra yaratmış olmak, yemeğin servis sürecine yenilik eklemek ve satış marjlarını arttırmaya yönelik yapılan bu çalışma pazarlama inovasyonu olarak da adlandırılır.
Sosyal medaynın gelişmesiyle (FB, Twitter, Instagram, Snapchat, Youtube…) pazarlama ve reklamcılık anlayışı da değişti. Bir başka ilginç örnek ise, kozmetik firmaların bloggerlara, videolog’lara ürünlerini ücretsiz olarak test etmeleri için gönderip yorum yapmalarını ve bunu kamoyu ile sosyal medya aracılığı ile paylaşmalarını istemeleri de ilginç bir pazarlama stratejisidir. Hem ürün tanıtımını gerçek kullanıcılarına yaptırıp, hem de yorumlar aracılığı ile potansiyel müşterilerde güven oluşturarak satış volumlerini arrtırmayı hedeflemektedirler.
Sosyal medya pazarlaması da yine ilerleyen dönemlerde ayrı bir başlık altında başlıbaşına işleyeceğim konulardan bir tanesi aslında…
Pazarlama inovasyonu, ürün pazarlamasında en çok ihmal edilen fakat en fazla önemsenmesi gereken ve inovasyon yapılabilecek ve pazarlama strateji geliştirilebilecek ve yaratıcılığın en çok kullanılabileceği uzmanlaşmayı gerektiren en geniş alanlardan bir tanesidir.
Aysun CAN
İNOVASYON · MAKALELERİM · PAZARLAMA · SOSYAL MEDYA