Genç Girişimcilerin İlk Pazarlama Stratejilerini Belirlerken Dikkat Etmesi Gerekenler!

inspired2

Büyük ve oturmuş firmalar için pazarlama planlarının ne ölçüde önemli olduğunu biliyoruz. Peki ya herhangi bir sektörde ilk defa iş kuracak genç girişimciler için pazarlama stratejisi geliştirmek ne anlama gelmelidir?

Ortada henüz firma, ürün ve müşteri mevcut değilken, pazarlama stratejisi geliştirmek ne kadar mantıklı? Başlangıç giderlerinin yanı sıra  pazarlamaya da bütçe ayrılmalı mı? Hangi pazarlama kanallarını kullanmalıyım? Bu tür sorular ilk defa iş kuracak girişimcilerin zihnini fazlasıyla yoracaktır.

Elbette ki pazarlama stratejisini başlangıç aşamasında geliştirmek ve ne kadar bütçe ayrılacağına karar vermek en kritik kurulum aşamalarından biridir belki de.

Müşterilerinizi işletmenizi kurmadan bulmayı başarabilirseniz eğer, tüm kurulum maliyetlerini o oranda aşağıya çekmiş olursunuz. Bu nedenle başlangıç aşamasında geliştirilecek pazarlama stratejisi çok önemlidir.

– STRATEJİSİ GELİŞTİRİRKEN DİKKAT ETMENİZ GEREKENLER –

Öncelikle pazarlama stratejinizi oluştururken belli başlı bazı noktalara dikkat etmeniz gerekir.  Bu sorulara net cevaplar verebilmeyi başarabildiğiniz ölçüde pazarlama stratejiniz başarıya ulaşacaktır.

  • SİZİ DİĞERLERİNDEN FARKLI KILAN NEDİR?

Öncelikle sorulması gereken belki de en önemli sorulardan bir tanesidir bu. Markanızı, firmanızı ve ürününüzü diğerlerinden ayıracak olan özelliğiniz nedir? Rakiplerinizin sunmadığı neyi müşteriye sunacaksınız ya da hangi özelliğinizi ön plana çıkaracaksınız?

Bu sorulara vereceğiniz cevap, sizi rakiplerinizden ayıracak ve akılda kalıcılığınızı arttıracak özelliğniz olacaktır.

  • HEDEF KİTLENİZİ BELİRLEYİN

Sizi rakiplerinizden ayıracak özelliğinizi belirledikten sonra, sıra hedef kitlenizi belirlemeye geldi. Ürün ve ya hizmetinizi sunacağınız hedef kitlenizi kimlerin oluşturacağına karar vermek pazarlama stratejinizi bu yönde daha verimli ve etkin uygulamanıza yardımcı olacaktır.

Ürününüzün herkese hitap ettiğiniz düşünebilirsiniz ama gerçek alıcı kitlenizi belirleyici bazı unsurlara da dikkat etmeniz gerekir. Yaş, cinsiyet, sosyal ve ekonomik statü vb gibi..

  • HEDEFİNİZİ BELİRLEYİN VE BUNA UYGUN STRATEJİ GELİŞTİRİN

Bu aşamada işletmenizle ilgili kısa ve uzun vadeli gerçekçi hedefler belirleyip, bu hedefleri pazarlama stratejinzle entegre etmeniz gerekmektedir.

Örneğin; Bir yılın sonunda var olan müşteri kitlemi %50 arttıracağım demek, 5 yılın sonunda işletmem holding olacak demek” hedeftir. Her gün ve her ay bu hedeflere ulaşmak için yapacağınız pazarlama çalışmaları ise sizin stratejinizi oluşturacaktır.

  • BÜTÇENİZİ BELİRLEYİN

Bill Gates’in şöyle bir sözü vardır: “Harcayacak tek 1 dolarım kalmış olsaydı, bunu da pazarlamaya harcardım.”

Başlangıç aşamasında, pazarlama maliyetleri göz korkutabilir. Yeni nesil dijital pazarlama kanalları, geleneksel yöntemlerle karşılaştırıldığında, maliyetleri düşürmüştür hatta maliyetleri sıfıra yaklaştırmıştır.

Günümüzde sosyal medya bu konuda göz ardı edilemeyecek elzem platformlardan bir tanesidir.  Geleneksel pazarlama yöntemlerine hala ihtiyaç olsa bile, dijital pazarlama satratejileri doğru kullanıldığında, kurulum aşamasında sizi çok ileri noktalara taşıyabilecek bir platformdur.

  • PLANINIZI UYGULAYIN VE ANALİZ EDİN

Pazarlama stratejinizi uygulamaya koyduktan sonra, her ne kadar pazarlama stratejiniz sizi başarıya ulaştırmış olsa bile, kısa ve uzun vadede yeniden göz geçirmeniz ve aniliz etmeniz gerekmektedir. Zaman zaman çalışanlarınızla ve takım arkadaşlarınızla beyin fırtınası ve minimal revizyonlar  yapmak, başarınızı daha üst noktalara taşımaya yardımcı olacaktır.

Günümüzde yeni kurulan küçük işletmelerin bütçeleri ne kadar kısıtlı bile olsa, globalleşme ve gelişen teknolojiler sayesinde, pazarlama stratejisi geliştirmek artık zor değildir. Sosyal platformlar, neredeyse sıfıra yakın maliyetlerle inanılmaz pazarlama fırsatları sunmaktadır.

Gişimcilere tavsiyem, faaliyet göstermek istediğiniz alanda öncelikle sizi farklı kılacak yönünüzü belirleyin. Daha sonra hedef kitlenizdeki potansiyel müşteri profilini analiz edin ve belirlediğiniz hedefler ve bütçeniz doğrultusunda pazarlama stratejinizi geliştirin ve yolk at ettikçe stratejinizi analiz edin gerekiyorsa revizyona hazırlıklı olun.

Aysun CAN

GİRİŞİMCİLİK · MAKALELERİM · MOTİVASYON · PAZARLAMA · SOSYAL MEDYA